علی مصطفی زادگان
مدیرمسوول
ویترین هر سازمان یا اداره دولتی و غیردولتی؛ روابط عمومی آن مجموعه است در حقیقت روابط عمومی نهادی است که به جوامع نوین تعلق دارد و در روند پیدایش و رشد سازمان های نوین برای تسهیل ارتباط میان سازمان با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان،گروه های تأثیرگذار و تأثیرپذیر از سازمان، افکار عمومی، رسانه ها و سازمان های دیگر ایجاد شده است.
روابط عمومی ها پل ارتباطی بین دستگاه های اجرایی و مردم هستند اما به نظر می رسد عدم تخصص در روابط عمومی منطقه آزاد ماکو سبب شده زیر سایه میراث بجامانده از دوره مدیرعامل پرحاشیه منطقه آزاد ماکو از انتخاب تیم غیرمتخصص برای این مجموعه این پل ارتباطی به جاده ای یک طرفه منتهی شود و شایسته بود بعد از تغییر مدیریت و انتصاب مدیری متخصص و شایسته بعنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، بار دیگر بین مردم و دستگاه ها پل یا جاده ای دو طرفه براساس تخصص و تجربه و ایده های نوین ایجاد شود.
روابط عمومی از طریق اطلاع رسانی حرفه ای و اطلاع یابی،ایجاد و حفظ ارتباطات دو سویه و تفاهم متقابل بین سازمان و مخاطبان و جلب اعتماد و مشارکت مخاطبان به سازمان، کمک به مدیریت برای همگام شدن با تغییرات محیطی، نزدیک کردن نگرش های مخاطبان با سازمان و نزدیک کردن اقدامات و نگرش های سازمان با مخاطبان به پویایی و رشد و توسعه سازمان در محیط و در راه رسیدن به اهداف و استراتژی های آن کمک می کنند ولی آنچه امروز از روابط عمومی منطقه آزاد ماکو شاهدیم رسوایی بزرگ در حرفه روزنامه نگاری و حیف و میل بیت المال بواسطه عدم دقت و عدم تخصص است.
اخیرا روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو یک خبرنامه داخلی با استفاده از کاغذ گلاسه و رنگی با تیراژ بالا چاپ و منتشر نموده است که بنا داریم در اینجا نسبت به آنچه که چاپ و منتشر شده، انتقاداتی را ایراد نمائیم تا مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای پیشگیری از رسوایی های بیشتر، نسبت به انتصاب فردی متخصص در مدیریت این مجموعه و تقویت تیم اطلاع رسانی با بهره گیری از متخصصین بومی و آشنا به فرهنگ عمومی، تصمیمات مقتضی را مبذول نماید.
* صحفه یا صفحه ؟!
دراین خبرنامه که به زبان فارسی منتشر شده است و در صفحه اول آن واژه ” صحفه ” که تلفظ ترکی واژه اصلی یعنی “صفحه” است مکرراً در بخشهای مختلف بکار رفته است.
* درجا زدن در سال ۹۴
این خبرنامه در مرداد ۹۷ تهیه و تنظیم شده است ولی گویا تهیه و تنظیم کنندگان آن در سال ۹۴ مانده اند و در محل درج تاریخ انتشار ” مرداد ۹۴ ” نوشته شده است.
* تیترهای گنگ و نامفهوم و عدم رعایت اصول حرفه ای در تیتر و روتیرها
یکی از اصول حرفه ای در امر خبرنویسی و انتخاب تیتر و روتیتر؛ رعایت فعل داشتن تیتر یا روتیتر است که متاسفانه بدلیل عدم تخصص و عدم آشنایی تهیه و تنظیم کنندگان این خبرنامه در اکثر مطالب ضمن انتخاب تیترهای نامفهوم و گنگ؛ این اصل رعایت نشده است.
* تیتر مشترک برای مطالب مجزا
انتخاب یک تیتر برای دو مطلبی متفاوت که مربوط به دو مسوول با جایگاه مجزا هستند؛ بعبارتی هرچه خودشان دوست دارند را از زبان مسوول سازمان نقل می کنند.
* طراحی آماتور برای صفحه بندی و ایرادات بسیار حرف چینی
در بسیاری از مطالب، ضمن وجود غلط های املایی بدلیل عدم رعایت اصول حرفه ای در حرف چینی سبب شده که مطلب قادر به تحویل ماهیت خود به مخاطب نباشد.
در پایان امید آن داریم مدیریت محترم منطقه آزاد ماکو برای پیشگیری از اینگونه رسوایی ها و حیف و میل بیت المال؛ هرچه زودتر نسبت به چینش تیم حرفه ای برای بخش روابط عمومی اقدام نماید تا شان و جایگاه مدیرعامل و سازمان حفظ شود و افکار عمومی در خصوص این همه خبط ها که موجب حیف و میل بیت المال شده است فکرهای ناشایست نکنند.